Hvorfor det er viktig å velge løsninger som er tilpasset organisasjonsmodellen

Sliter organisasjonen med plunder og heft på IT i det daglige? Dette kan være den underliggende årsaken.

Det er i dag nødvendig for de fleste organisasjoner å ha IT-løsninger som støtter nye samarbeids- og kommunikasjonsformer i nye kanaler, er tilgjengelig uavhengig av enhet og sted og har gode integrasjonsmuligheter. Løsningene må i dag oppdateres stadig oftere for å holde tritt med kontinuerlig endrede krav til sikkerhet og nye tjenester. Siden de fleste organisasjoner ønsker lave, forutsigbare kostnader på IT er det også en stor fordel om prisen på slik programvare inkluderer drift, nødvendig vedlikehold og slike oppgraderinger.

Konsekvensen av dette er at organisasjoner i dag ofte velger IT-løsninger fra de internasjonale IT-gigantene. Den enorme brukermassen av slike løsninger gir organisasjonen trygghet for fremtiden og samtidig lav pris. Dette gjelder både medlemsløsninger og kontorstøtteløsninger.

Problemet er at slike løsninger er laget for bedriftsmodellen, ikke for organisasjonsmodellen:

Bedriftsmodellen

Bedriftsmodellen

 

Både skyløsningen og "CRM"-løsningen er strukturert for å håndtere kunder, som består av Bedrifter og tilknyttede kontaktpersoner. Konsekvensene av dette er at løsningene ikke støtter organisasjonsstrukturen til foreninger, noe som skaper behov for å "trikse" til løsningene og som ofte fører til løsninger som ikke snakker sammen, fordyrende tilpasninger og integrasjoner, liten brukervennlighet og frustrasjon med IT-relatert plunder og heft i hverdagen for medarbeiderne.

Organisasjoner er som regel strukturert helt annerledes enn bedrifter:

Organisasjonsmodellen

Organisasjonsmodellen

 

I organisasjoner er det ofte et fast ansatt sekretariat i kjernen, og utenpå et lag med lokalavdelinger eller regioner, deretter et lag med frivillige eller tillitsvalgte, og så en stor medlemsmasse.

Når organisasjoner "skysetter" sine løsninger er det meget viktig at de velger riktig modell i skyløsningen.

Skykontoret har i over 10 år arbeidet med organisasjoner og foreninger, og har i samarbeid med dem utviklet en grunnstruktur som er tilpasset interesseforeninger, bransjeforeninger og fagforeninger. Les mer her.

DigitaliseringArild Heen